Årets gang

Årets gang på Højslev Skole

Højslev Skole har en række fælles traditioner, som vores børn møder år efter år i deres skolegang.

Uge 33: Første skoledag har vi altid fælles samling i hallen for alle skolens børn, hvor vi møder hinanden igen efter sommerferien og byder vores nye 0. klasseelever velkommen med Hr. Skægs første skoledag-sang.

Uge 41: I uge 41 har vi fælles uge for hele skolen, hvor vi omlægger en stor del af undervisningen til værkstedsundervisning. Her samles børnene på tværs af klasser og årgange, så små møder store og vice versa, og eleverne fra 8. og 9. klasse har medansvar for at få alle godt gennem værkstederne.

Uge 41: Motionsdagen deltager vi altid i. Denne ligger fredag i uge 41, og på Højslev Skole er det 8. og 9. klasserne, som arrangerer og gennemfører dagen. Børnene er delt op således, at 0.- 3. klasserne er på skolen, og vi får altid også besøg af børnehavens kommende skolebørn. 4.- 7. klasserne er i Nr. Søby Arena. Dagen består af lege og konkurrencer, som eleverne selv har udtænkt og udviklet ud fra et årligt valgt emne.

December: Juletraditioner har vi mange af. Hele skolen synger fælles julemorgensang to gange om ugen.

Julen på Højslev Skole starter ofte med juleklippeklister for hele skolen – oftest den sidste fredag i november. Her inviteres bedsteforældre ofte til at deltage i indskolingen, mens mellemtrin og udskoling selv står for udsmykning af klasselokalerne. De seneste år har elevrådet i udskolingen arrangeret fælles frokost for hele udskolingen, hvor alle klasser dækker langborde op i klyngen og spiser frokost sammen. En hyggelig og god start på julemåneden.

Første hverdag i december rykker koret om morgenen ud i rundgården med bålfad, lyslanterner og masser af julesange, så man fra kl. 7.30 har mulighed for at høre julen blive sunget ind. Alle er velkomne til lige at stoppe op 5 minutter og lade julefreden sænke sig for et kort øjeblik.

Lucia-optog afholdes d. 13. december. Her samles vi i udskolingsklyngen, slukker lyset, tænder stearinlysene og venter på, at koret i bedste Luciastil synger sig op ad Thomsens Alle og ind i klyngen med deres smukke sang. Der er ofte både forældre og bedsteforældre til Luciabørnene på besøg – og de er hjertens velkomne. Det er altid en smuk oplevelse.

Onsdag og torsdag i ugen op mod jul har mellemtrinnet og udskolingen hver sin omlagte dag, hvor de er i Nr. Søby Arena og afholder julevolleydag. Her klæder de sig ud, spiller volley og hygger sig.

Sidste dag før jul samles man i klasserne. Vi tager i kirke i Højslev Kirkeby og slutter også af med fælles julesamling i hallen, hvor der synges og danses fælles støvledans – en tradition som både store og små elsker, og som for de børn, der har gået på Højslev Skole er et helt særligt godt og sjovt minde om jul og fællesskab.

Uge 10 eller 11 (varierer fra år til år): Omlagt uge, hvor 0. - 6. klasserne arbejder på tværs af årgange om et fælles tema. Ugen afslutter torsdag aften med Kronefest, hvor alle klasser har aktivitetsboder, hvorefter der ryddes op og takkes af for en god uge. Udskolingen arbejder årgangsopdelt; 7. årgang arbejder med innovationsprojekt, 8. årgang er i brobygning i ungdomsuddannelserne og 9. klasserne har projektuge.

Maj: Sidste skoledag for 9. årgang ligger altid i slutningen af maj. Her klæder 9. klasserne, og vi samler udskolingseleverne til fælles underholdning. Herefter tager tidligere elever fra Ørslevkloster Børneunivers og Nr. Søby Skole tilbage hertil og deler karameller ud, mens tidligere Højslev Skole elever deler karameller ud, og hele skolen mødes i hallen til rundboldkamp mellem 9. årgang og lærerne.

Juni: Fredag i uge 26 har vi sidste skoledag. Alle klasser mødes i klasselokalerne og hygger sig med hinanden denne sidste dag før sommerferien. Hen på formiddagen mødes vi i hallen til optrædener, fælles sang og slutter af med den højt elskede Feriesang, inden vi takker af for skoleåret.